Sunday 10 January 2016

KISAH SEORANG PLHIV

Assalamualaikum W.B


Apa khabar kepada semua view blog saya nie.. harap-harap korang semua sehat selalu dan dilindungi Allah.. rasanya dah lama saya bukak account nie.. tapi tak pernah pulak saya ceritakan serba sedikit tentang kehidupan saya kenapa saya boleh terkena detection HIV positive ni kan,, pada permulaan nya.. saya adalah seorang yang sangat sosial.. bermula pada umur saya dalam lingkungan 15 tahun.. saya banyak menceburi dalam dunia kegelapan ini,, okey  rasaya saya tek perlu untuk terus bercerita tentang kehidupan saya pada masa lampau.. tapi main point saya adalah untuk menceritakan bagai mana saya terkena HIV positive nie.. hari ni sudah masuk 10.1.2015 sudah hampir 1 tahun 5 bulan saya hidup dengan HIV nie..



Kalau saya nyatakan umur saya mesti ada yang tak menduga.. saya baru berumur 22 tahun. Tapi sudah menaggung hidup dengan seorang PLHIV.. huhhh,,, kehidupan yang amat berat untuk saya tempuhi.. dengan dorongan tunang saya dan kakak saya. Saya teruskan kehidupan dengan tenang.. satu nasihat saya,, kalau anda sudah tahu anda seorang HIV.. teruskan kehidupan anda.. cari orang yang anda boleh percaya dan cerita kepada mereka,,, jangan terlalu ramai untuk menceritkn tentang ini.. tapi ambil dalam 1 atau 2 orang sahaja..



Okey kita berbalik pada cerita.. pada saya awal saya active HIV nie,.. pada 20.08.2014.. huh tarikh keramat bagi aku, tiga benda yang terjadi dalam satu hari je tau,, okey pada masa tu saya punya bacaan CD4 700 something la.. x berapa nak ingat.. huuhhh nasib baik lah tak sampai ke tahap AIDS.. okey pada mulanya macam mana hati saya tergerak nak test HIV.. saya pergi buat blood donation… memang apa bila kita ikut law and regulation..dekat Malaysia nie tak boleh donate blood.. apabila seseorang tu telah buat aktiviti bebas seperti.. dadah.. melangan pelacur.. homosex dan banyak lagi kan.. tapi dengan cara ini je yang dapat detect kita punya hiv kan,., so saya pon donate la,. Selalang semnggu je.. dokter daripada salah satu hospital kerajaan call saya,, untuk buat repeat test,, berharap sangat la kan,, x de apa2.. tapi…. AKU HIV POSITIVE… terkejut jugak aku dibuatnnya.. tapi aku tak rasa apa2 sangat pada tu.. sebab aku rasa mmg layak kowt kene dekat aku.. sebab aku nie terlalu aktif dengan dunia2 nie.. selang sebulan aku kene… barulah terasa sedih sikit… pasal apa aku boleh kene sakit nie,

Bagi aku,, kalau dah sakit HIV banyak benda x boleh involve. Such as nak kerja dengan government susah.. nak buat apa2 pon susah.. entahlah kan. Macm diskriminasi pulak kan.bayangkan nak masuk universiti pon kene test hiv.. but only the certain universiti. kalau pesakit HIV nie tak boleh kerja kerajaan.. okey la..rasanya cukup sampai sini aku nak cerita,,, nanti kita sambung lagi… sekarang dah jam 1.53am dah… boleh buat karangan kalau romate aku dah tidur semua.. hahah.. biasa la student kan,, duduk ramai2..




Okey sebarang pertanyaan boleh terus email dekat saya ye… kita berkongsi pendapat… dan cara penyelesainyanya..







Yang ikhlas : hamba Allah
budakkampung


No comments:

Post a Comment